MASUKKAN EXTERNAL LINK KE BLOG ANDA

Pautan luar atau external link adalah baik untuk SEO. Jangan anggap pautan luar sebagai memberikan pelawat anda jalan keluar dari laman web anda. Sebaliknya, lihat ia sebagai metrik penting untuk kedudukan tinggi dalam enjin carian.

Meletakkan pautan luar dalam kandungan anda menunjukkan kepada Google bahawa anda memberi nilai kepada pelawat anda, dan memimpin mereka kepada setiap maklumat yang mereka perlukan.

Kita tidak bercakap tentang banyak pautan luar. Satu atau dua pautan luar dalam artikel anda sudah memadai.

Namun, anda tidak boleh meletakkan sebarang pautan di mana-mana laman web. Pautan tersebut seharusnya menuju ke laman web berwibawa dengan skor domain tinggi untuk memberi kekuatan kepada kandungan anda.


Tips untuk membina pautan luar:

  • Relevansi: Apabila mula membina pautan luar, pilih laman yang relevan. Laman tentang haiwan peliharaan tidak boleh dihubungkan dengan laman tentang kesihatan. Mereka mesti mempunyai kesesuaian semulajadi.
  • Autoriti halaman yang dipautkan: Jangan sekali-kali memautkan halaman anda ke laman kurang berwibawa. Semakin tinggi autoriti laman tersebut, semakin bernilai pautan anda.
  • Pautan tidak semulajadi (atau beracun): Elakkan memautkan ke laman yang mempunyai penalti dari Google.
  • Volume domain akar: Volume juga penting. Pautkan ke laman web dengan volume tinggi.


Statistik menunjukkan bahawa kandungan dengan pautan luar mempunyai kedudukan lebih tinggi berbanding kandungan yang hanya menumpukan pada laman sendiri. Oleh itu, pastikan anda menambah satu atau dua pautan luar bagi setiap konten

Jangan memautkan halaman anda ke halaman lain dengan anchor yang sama seperti yang anda sasarkan, kerana ini akan meningkatkan pesaing anda sendiri. Mereka akan mendapat lebih banyak trafik berbanding anda disebabkan oleh pautan anda. Mereka akan mendapat kedudukan lebih tinggi dan ini akan merugikan anda.

Cara terbaik untuk menambah pautan luar ialah memautkan ke sumber berwibawa yang membincangkan topik serupa, bukan yang sama seperti anda. Dalam kes ini, anda mendapat nilai daripada pautan tersebut tanpa merugikan laman web anda.

Sebagai contoh anda berbincang tentang external link atau pautan luar maka website yang dominan seperti SemRush, Wikipedia, Ahref laman web yang  mempunyai dominan yang tinggi.

Bagaimana membuat internal link dan external mengguna blogspot sila refer CARA GUNA BLOGSPOT  iaitu Konten  INI